ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

Kl. VI

Polecam filmiki:

12.05.2020

KREATYWNOŚĆ MOŻNA ĆWICZYĆ!

OTO ZESTAW WYBRANYCH ĆWICZEŃ MAJĄCYCH SŁUŻYĆ ROZWIJANIU KREATYWNOŚCI:

Ćwiczenie 1. Co można zrobić z …?

Ćwiczenie polega na znalezieniu maksymalnej ilości różnych zastosowań (także bardzo nietypowych) dla dowolnych przedmiotów np.:

– kubka,

– cegły,

– drucianego wieszaka,

– pudełka od kasety magnetofonowej,

– spinacza biurowego.

Zastosowania mogą być dosyć ciekawe – kubkiem wycinamy ciasto na pierogi, a sproszkowaną cegłę używać jako piasku w klepsydrze.

Ćwiczenie 2. Wszystko jest możliwe. (według Edward de Bono)

Piszemy litery alfabetu od A do Z a następnie dla każdej litery piszemy kilka przykładowych zawodów np. A – architekt, analityk, aptekarz, adwokat.

Następnie wybieramy przypadkowy zawód i stawiamy odważne cele związane z tym zawodem np :

„dom można zbudować w 1 dzień”

Następnie staramy się znaleźć sposoby rozwiązania tego zadania.

Dodatkowo możemy wybrać inne zwody i zastanowić się, czy mogą one w jakiś sposób okazać się pomocne w realizacji postawionych celów.

Ćwiczenie 3. Komunikujmy się!

Zastanówmy się nad różnymi sposobami komunikowania się, spróbuj wypisać jak najdłuższą listę. (Jest ich naprawdę wiele od mowy po sygnały dymne).

Ćwiczenie 4. Co by było gdyby?

Stwórz listę pytań i zastanów się, co by było, gdyby rzeczywistość przedstawiała się tak jak w pytaniu.

Przykłady:

Co by było gdyby:

– drukarki drukowały na biało,

– drzewa rosły do góry nogami (korzeniami :)),

– moglibyśmy kontrolować zachody słońca.

Ćwiczenie 5. Odkryj na nowo!

Ćwiczenie pozwala odkryć nowe właściwości znanych nam rzeczy i nauczyć nas sztuki obserwacji. Postaraj się „przebadać” znane Ci przedmioty zmysłami jakich normalnie nie używasz tak często: smaku, dotyku powonienia – Jeżeli zauważysz coś ciekawego, zastanów się, jaka jest tego przyczyna.

Również możesz obserwować cienie rzucane przez różne przedmioty.

Popatrz na przedmioty pod różnym kątem (np. przy pomocy aparatu)

Zobacz przedmioty pod powiększeniem, zaobserwuj rysy wgniecenia. Porównaj dwa pozornie identyczne przedmioty i postaraj się znaleźć różnice między nimi.

Ćwiczenie 6 Komputery.

Zastanów się jak różni ludzie w Twoim kraju mogliby skorzystać w swojej pracy z komputera, gdyby każdy go posiadał i każdy umiał obsługiwać.

Ćwiczenie 7 Analogie z natury.

Wiele wynalazków powstało dzięki obserwacji analogicznych rozwiązań występujących w naturze.

Postaw jakiś problem. np.: Jak można zamknąć wejście do domu?

Zastanów się czy istnieją analogiczne problemy w naturze.

Jak natura radzi sobie z nimi?

Czy nie można by było ich zastosować?

Ćwiczenie 8 Nowe potrawy

Zastanów się nad nietypowymi połączeniami potraw np. banan z musztardą – może wymyślisz nowy hit sezonu w gastronomii.

Ćwiczenie 9 Co zrobić z …

Połącz przyjemne z pożytecznym. Wybierz się na spacer do parku lub lasu. Pozbieraj owoce natury żołędzie, liście, gałęzie itd. Po powrocie do domu zastanów się co zrobić ze swoją „kolekcją”.

Ćwiczenie 10 Zalety.

1. Napisz jak najdłuższą listę przymiotników w stopniu wyższym: szybszy, lżejszy, jaśniejszy, słodszy….

2. Zastanów się, w połączeniu z jakimi przedmiotami cechy takie stanowiłyby

zaletę.

3. Pomyśl nad sposobami osiągnięcia takich zalet.